Gå tilbage

The Call Companys HR-chef: "Vi leder efter dem, der tør slå brystet frem"

Med 7 års erfaring indenfor ledelse, rekruttering og HR er Jonathan Offersen fra The Call Company ikke nogen ”Hr. Hvem-som-helst.” Igennem sin karriere har han bladret igennem stakke af ansøgninger, holdt tonsvis af telefonscreeninger, og afholdt en god sjat samtaler – og ja han har også ansat nogle stykker. Men kun dem, der virkelig formår at vise, at de tør slå brystet frem. I denne artikel på Mimers Brønd giver Jonathan sine bedste råd til jobsøgende.

Fakta om Jonathan og The Call Company

  • The Call Company blev etableret i sommeren 2010 og er siden da vokset til at være et af landets førende eksterne telemarketingsselskaber indenfor outbound opgaver som salg, mødebooking og leadgenering, men også indenfor inbound opgaver som kundeservice.
  • Virksomheden har 215 ansatte, men antallet svinger dog en del afhængigt af sæsonen. De er desuden en del af The Company Group. Gruppen består, foruden The Call Company, af The App Company, The Startup Company og The Food Company

  • Jonathan Offersen har været hos The Call Company siden 2011, dog med en kort afstikker, hvor han har arbejdet med ledelse og rekruttering – og nu senest som HR-chef.

Hvad er vigtigst: Jobansøgningen eller CV’et?

Da jeg stiller Jonathan ovenstående spørgsmål svarer han prompte:
”Ved sælgerstillinger er det 90/10 i jobansøgningens favør, hvor det til lederstillinger nok nærmere er 40/60 i CV’ets favør.” 

Jonathan forklarer videre, at man hos sælgere virkeligt har brug for at kunne se motivationen, at de kan sælge sig selv og dermed også sælge andet – teknikkerne skal de nok lære henad vejen. 

”Når vi ansætter ledere, har vi muligheden for at rekruttere internt, hvilket vi også tit gør. Men hvis vi eksternt går ud og finder en leder, er det for at få en med noget ballast, med erfaring – og derfor ændrer fordelingen sig her i CV’ets favør.” 

Når jobansøgningen vægter højt ved alle stillinger, er det klart, at denne også skal stå knivskarpt, før det er relevant for arbejdsgiveren. Den gode skriftlige kommunikation er ifølge Jonathan, vigtig for, hvordan man fremstår overfor arbejdsgiveren: 

”Det betyder en del for os. Et par slåfejl går nok, men når vi primært rekrutterer til salgsjob, er det utroligt vigtigt for os, hvordan folk kommunikerer – dette gælder også til andre stillinger, hvor intern kommunikation eller kundekommunikation er relevant.” 

Tilbyd virksomheden noget, lav dit forarbejde og vær relevant

”Hold det relevant og skarpt” er Jonathan Offersens allervigtigste råd, da jeg spørger ham, hvad der er vigtigst i forhold til ansøgning og CV. Dette mantra dækker også meget godt over de tre ting, som han kigger allermest efter i jobansøgningen og CV’et: 

”Først og fremmest skal jeg kunne mærke personen i ansøgningen, og vide, hvad de kan tilbyde os. Dernæst må de gerne have gjort deres forarbejde. Hvorfor er det lige os, og ikke konkurrenten, de gerne vil arbejde for? Til sidst er det vigtigt, at det skrevne er relevant. Nogle gange har jeg tænkt, hvorfor folk overhovedet propper ting på deres CV, som ikke har noget med jobbet at gøre.” 

Send altid jobansøgningen med - og udvis selvtillid

”Når man søger et job, er det vel fordi man rigtig gerne vil have det. Så hvorfor ikke give sig selv de bedste chancer for at få jobbet? Det er i jobansøgningen du virkelig har mulighed for at udvise din motivation, så hvis der ikke specifikt står, at du kun skal sende dit CV, så anbefaler jeg altid, at du også vedhæfter en motiveret ansøgning.” 

Der er meget at hente i jobansøgningen, som ikke kan ses af et CV. Jonathan fremhæver, at man her kan se motivation, ambition og, hvem personen er. Hans bedste råd i forhold til, hvordan jobansøgningen skal skrives er, at man skal udvise selvtillid. 

”Vis, hvad det er du vil byde ind med. Du behøves ikke at skulle revolutionere det hele, men vis gerne, at du har pondus!” Siger Jonathan Offersen. 

Er man ikke den bedste til at formulere sådanne ansøgninger eller tekster om sig selv, så gør det ikke noget at få hjælp, hvis det står til Jonathan. 

”Overhovedet ikke. Jeg synes faktisk det er en rigtig god idé, og jeg anbefaler alle at få set deres ansøgning og CV efter i sømmene. Man sidder tit så meget i det selv, at man ikke ser de ting, der ikke er helt forståelige, eller måske lidt sjove. Der er mange, der har meget at byde på, men som ikke er gode til at formulere det skriftligt. Hvis det er med hjælp, at du får jobsamtalen, så gør da det!” 

Jobsamtalen er alfa omega

Når snakken falder på, om ansøgningen så er vigtigere end jobsamtalen er svaret kort og kontant. Nej. Ansøgningen er din adgangsbillet, men beslutningen træffes først efter jobsamtalen. Derfor er det også vigtigt, at man kommer forberedt. 

”Der er nogle klassiske ting som man – på den ene eller den anden måde – altid bliver spurgt om. Så dem kan man lige så godt forberede sig på.

1) Hvordan vil du præsentere dig selv? Folk går tit kold her, men det er vigtigt at inddrage både det personlige og det faglige. Det er måske lidt en dansk ting, at vi har svært ved at rose os selv, men det er jo fair nok – det er din chance. 
2) Hvad vil du gerne vide om jobbet? Forbered et par spørgsmål til virksomheden, men stil dem kun, hvis det ikke er dækket under samtalen.” 

Under selve samtalen, lægges der mærke til mange ting. Lige fra kropssproget til måden der svares på, er med til at danne et helhedsindtryk af personen, der er til samtale. Hos The Call Company lægger man især vægt på to ting: 

”Først og fremmest vil vi gerne have folk, der passer ind. Det er en branche, der er lidt kendt for spidse albuer, men vi vil gerne have teams, der kan løfte sammen. Dernæst vil vi have folk, der tør slå brystet frem og tage ejerskab. Vi gider ikke folk, der laver helgarderinger og siger, at ”jeg kan godt lide x, men y er egentlig også okay”. Tage ejerskab og vis din personlighed frem.” 

Jonathans bedste råd gennem hele jobsøgningsprocessen er dog, at man skal være sig selv. Han pointerer, at mange tror, de skal lade som om de er noget, for at være det virksomhederne gerne vil være. 

”Det er lidt som at være hos svigerfamilien, hvor man agerer, som man tror de gerne vil have det. Nogle gange tror folk, jeg vil høre noget bestemt, men i virkeligheden vil jeg bare gerne vide, hvem de er. Dermed ikke sagt, at man ikke gerne må pudse sig selv lidt af, men man skal aldrig gemme sin egen personlighed væk – det har jeg desværre oplevet tit.” 

Det sociale er et vigtigt aspekt hos The Call Company

Hos The Call Company går man meget op i, at der skal være en god kultur på arbejdspladsen. Allerede ved første samtale holdes første del af samtalen som en gennemgang af kontoret, så man mærker kulturen. Man bruger desuden meget energi på sociale aktiviteter, trivsel og læring. 

”Vi er ikke nødvendigvis det call center, hvor du kommer til at tjene mest, men vi er forhåbentligt det call center, hvor du kommer til at trives bedst og lære mest. Det er nok også derfor, at vi har nogle af branchens længste ansættelser.” 

Jonathan runder af med at give ét sidste råd til alle jobsøgende: Netværk. Dyrk dit netværk, det kan være guld være. Og hvem ved? Måske kender du en, der kender en, der kender Jonathan eller en anden i The Call Company?


Har du brug for en skræddersyet ansøgning, så du kan få drømmejobbet - måske endda hos Jonathan og The Call Company? Så tag kontakt til os i dag, og få en skræddersyet ansøgning fra en af vores professionelle skribenter.